Kidscorner

Koek in de fruitpap, een do of don’t?

Het is een echte Belgische gewoonte, een koek in de fruitpap van ons kindje doen. Is dat nu nodig?

Heeft mijn kind dat koekje nodig?

Nee, absoluut niet. Hij bevat behoorlijk wat koolhydraten (in de vorm van sacharose), zout, verzadigde vetzuren en transvetzuren. Om deze reden wordt geadviseerd om van die koek in de fruitpap geen gewoonte te maken. Het dagelijks toevoegen van een koek aan de fruitpap lijdt ook tot gewoontevorming, dat wanneer we overstappen op stukjes fruit vaak dat koekje er nog apart bij komt. Doe je het af en toe? Dat zijn absoluut geen rampen hé. Probeer er gewoon geen dagdagelijkse gewoonte van te maken omdat je kindje dit niet nodig heeft. Let wel op dat ik het hier heb voor een klassiek kindje dat goed zijn groei – en lengtecurve volgt. Als dat niet zo is, neem je best contact op met een gespecialiseerd kinderdiëtiste.

Oké, we weten nu al dat het niet nodig is, maar hoe gaan we onze fruitpap dan indikken?

Die koek wordt vaak gebruikt als indikkingsmiddel. Een fruitpap is namelijk moeilijk om af te happen als hij te vloeibaar van consistentie is. Je kan de fruitpap dikker maken door er een banaan onder te doen, dit zal er automatisch voor zorgen dat je fruitpap dikker wordt. Die granen raad ik dus zo weinig mogelijk aan. Wil je toch graag? Kies dan voor de ongezoete variant.

In dat geval kan je dus best even de verpakking nakijken op toegevoegde suikers. Belangrijk om te weten is dat er een verschil is tussen van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers. Hoe je dat kan zien? Door even naar de ingrediëntenlijst te kijken, als daar iets staat van suiker (of een afgeleide ervan zoals glucosestroop, honing, ..), dan weet je dat het toegevoegd is.

In het voorbeeld hier onder zie je geen suiker in de ingrediëntenlijst zijn, de kleine hoeveelheid suikers dat er inzitten zijn dus van natuurlijke oorsprong. 

Geen suiker in de ingrediëntenlijst

In dit voorbeeld zit je al een veel langere ingrediëntenlijst, en dus ook honing (wat dus toegevoegde suikers zijn).

9,4% honing in de ingrediëntenlijst, dit wijst dus op toegevoegde suikers.

Hier vinden jullie een overzicht van elke granen met hun suikergehalte. We spreken dus over natuurlijke en toegevoegde suikers.

Opmerking: de rijstvlokken komen uit deze vergelijking als beste er uit. Belangrijk is om niet alleen rijstvlokken te gebruiken omwille van het arseengehalte. Meer daarover vind je op de website van kind – en gezin.

Mijn advies wanneer je toch graag iets in de fruitpap doet is om de starten rond 4 maanden met de rijstvlokken en vanaf 6 maanden gebruik te maken van de 7 – granen van olvarit. Maar weet dat je kindje het niet nodig heeft als het een goede groei – en lengte curve heeft!

Hopelijk vonden jullie het een interessante blogpost!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *