Tips & tricks

Tips om foodwaste tegen te gaan

Voor de mensen die niet weten wat foodwate is: voedselverspilling of voedselverlies is voedsel dat verloren gaat of wordt weggegooid terwijl het nog eetbaar is. De dag van vandaag is er zooo enorm veel foodwaste. Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken voor het milieu. 

Mijn inspiratie om dit artikel te schrijven kwam uit De Morgen, daar las ik dat er in Vlaanderen de jaarlijkse voedselverspilling op 3,6 miljoen ton wordt geschat, of wel 345 kg per persoon per jaar! Denk dan niet enkel en alleen aan de verspilling van al dat lekkere eten, maar evenzeer aan de verspilling van arbeid, water, energie, grondstoffen en andere middelen die gebruikt worden om het voedsel te produceren. 

In dit artikel geef ik je enkele eenvoudige tips weg waarmee ook jij zelf voedselverspilling kunt tegengaan. Alle beetjes helpen! 

1. Bewaar je voedsel op de juiste manier:

Het onjuist opbergen of bewaren van voedsel kan leiden tot vroegtijdig rijpen van de producten en uiteindelijk zal het gaan rotten. Bijvoorbeeld aardappelen, tomaten, knoflook, komkommers en uien kun je maar beter niet in de koelkast bewaren. Deze voedingsmiddelen moeten op kamertemperatuur bewaard worden. 

Voedingsmiddelen die tijdens het rijpen ethyleengas produceren kun je het best gescheiden houden van andere producten. Ethyleen bevordert de rijping in groenten en fruit en dat zorgt ervoor dat ze sneller zullen rotten. Voorbeelden van producten dat veel van ethyleengas bezitten zijn bananen, avocado’s, tomaten, meloenen, perziken, peren en ajuinen. Houd ze uit de buurt van aardappelen, appels, bladgroenten, bessen en paprika’s om vroegtijdig bederf te voorkomen. 

2. Kies ook eens voor de ’lelijke eendjes’:

De lelijke eendjes uit de groenten- en fruitbakken kunnen soms beter smaken dan de vormen die er perfect uitzien.

De vraag van consumenten naar volmaakte groenten en fruit heeft ertoe geleid dat grote supermarktketens enkel de perfect volmaakte producten van de boeren kochten. Dit zorgt ervoor dat tonnen perfect smaakvol voedsel verspilt wordt. 

Probeer om ook eens de licht onvolmaakte producten in de supermarkt te kiezen of koop ze rechtstreeks van de boer. 

3. Gebruik de first-in, first-out methode in je koelkast en voorraadschappen:

Een te goed gevulde koelkast kan slecht zijn als het gaat om voedselverspilling. Je verliest het overzicht van de producten die je nog in huis hebt. Houd je koelkast en kasten daarom georganiseerd en netjes.

Een goede manier om je koelkast te organiseren is de FIFO-methode, die staat voor “first in, first out”. Wanneer u bijvoorbeeld een nieuw pak yoghurt koopt, plaatst u deze verpakking achter de oude. Dit helpt je om ouder voedsel eerder te gebruiken dan recenter gekocht voedsel. 

4. Bewaar leftovers in doorzichtige bakjes:

Hoewel veel mensen overtollig voedsel uit te grote maaltijden bijhouden, wordt het vaak in de koelkast vergeten en uiteindelijk wordt het dan toch weggegooid. 

Door restjes in een doorzichtig bakje te bewaren in plaats van in een ondoorzichtig bakje, voorkom je dat de restjes vergeten worden. Om vervolgens zeker te zijn dat de restjes worden opgegeten, kun je ook een vaste dag in de week aanduiden om de restjes op te eten, de zogenaamde ‘restjesdag’. Bovendien bespaart dit tijd en geld!

5. Eet de schil van fruit en groenten mee op:

Mensen verwijderen vaak de schil van fruit, groenten en zelfs vlees zoals bijvoorbeeld kip. Dit is zonde, want zoveel voedingsstoffen bevinden zich in de buitenste laag van het product. Appelschillen bevatten bijvoorbeeld een grote hoeveelheid vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. 

Al eens gehoord van triterpenoïden? Dit is een stof die terug te vinden is in de schil van een appel. Ze fungeert als krachtig antioxidant in het lichaam.

Deze voordelen gelden niet enkel en alleen voor de schil. De buitenste lagen van aardappelen, wortelen, komkommers, mango’s, kiwi’s en aubergines zijn ook eetbaar en voedzaam.

Gebruik bijvoorbeeld de schil/zeste van appel, citroenen, appelsienen of overige stukjes komkommer om je water een lekker smaakje te geven.

6. Wees creatief bij het gebruiken van restjes:

Haal bijvoorbeeld vaker je blender boven want smoothies en dips zijn een geweldige manier om voedselverspilling tegen te gaan. Stengels en schillen van fruit en groenten zijn goede aanvullingen van vezels en mineralen aan je smoothie. Denk maar aan de stengels van broccoli, groene kool en snijbiet. Vergeet ook zeker niet verdorde kruiden zoals munt of overrijp fruit. 

Restjes groenten kun je ook verwerken in een omelet of en een heerlijk warme soep. Met rijpe bananen kun je bijvoorbeeld bananenpannenkoekjes of bananenbrood maken, droog brood is perfect voor wentelteefjes. 

7. Houd je portiegrootte onder controle en weeg af tijdens het koken

Ervoor zorgen dat je portiegrootte binnen een gezond bereik blijft, is niet enkel gunstig voor je gewicht, maar helpt ook tegen voedselverspilling. Door gepast te koken, voorkom ik dat ik restjes overhoud. Zo neem ik per persoon ongeveer 150 g pasta en rijst (geookt gewogen), +- 175 g aardappelen en 250 g groenten. Wees ervan bewust hoe groot je hongergevoel op dat moment is. Traag eten kan een hulpmiddel zijn om bewust te eten. Leg bijvoorbeeld af en toe je vork en mes weg, eet je pasta met een lepel,.. Om overeten te voorkomen kan je de potten best van tafel zetten terwijl je eet. Een klein bord nemen kan in sommige gevallen ook helpen!

8. Indien mogelijk, neem een grote vriezer:

Een vriezer kan nooit groot genoeg zijn, dat is bij mij toch het geval. 

Fruit dat tegen het randje overrijp is, vries ik in zodat deze zeker niet overrijp worden. Deze gebruik ik nadien dan voor smoothies of heerlijke nice cream. 

Ook brood wordt bij ons vaak ingevroren, meestal in kleine porties, na het ontdooien smaken ze nog goed vers. Daarnaast verdwijnen restjes warme maaltijden of verse soepjes ook vaak in onze vriezer. Het is een handige manier om ervoor te zorgen dat je altijd een gezonde, huisgemaakte maaltijd ter beschikking hebt. Want ook ik heb wel eens weinig tijd en/of zin om te koken. 

9. Verwar THT niet met TGT:

Op verpakkingen kunnen 2 soorten houdbaarheidsdatums staan: een THT-datum (ten minste houdbaar tot) of een TGT-datum (te gebruiken tot).

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan. Je kunt het dan vaak nog wel veilig eten want het product blijft vaak nog langer goed dan die datum. Gebruik je zintuigen bij het vaststellen of het product nog oké is om te eten, laat de datum niet beslissen. 

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. Na de TGT-datum moet je de producten weggooien. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten. Deze datum is vaak te vinden op verpakt vlees, vis, voorgesneden groenten, koelverse maaltijden en verse vruchtensappen. Check in de winkel altijd eerst de vervaldatum. Koop geen dingen die je niet kunt gebruiken voordat het over datum is. 

10. Maak een boodschappenlijstje:

Jij hebt het zeker en vast ook wel eens meegemaakt. Naar de supermarkt gaan zonder boodschappenlijstje en terugkomen met veel meer dan dat je eigenlijk oorspronkelijk nodig had. Het maken van een boodschappenlijstje dwingt je om je maaltijden goed te plannen. Kijk eerst in de voorraadkasten en koelkast welke producten je nog in huis hebt voor je maaltijd en welke producten je nog zult moeten kopen. Dit zal je helpen minder impulsieve aankopen te doen van producten waarvan achteraf blijkt dat je ze niet meer kunt gebruiken voor de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden om foodwaste tegen te gaan echt eindeloos en best voor de hand liggend, maar had je er nog nooit bij stilgestaan. Daarom daag ik jou uit om eens naar jezelf te kijken en na te gaan welke stappen jij wilt zetten om minder voedsel te verspillen. Niet enkel en alleen de voedselverspilling zal verminderen, maar evenzeer geld en tijd!

Voila, hopelijk vonden jullie deze blog interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *