Tips & tricks

5 feiten en fabels over gezond eten

1. Als je na 20:00 u eet word je dik.

FABEL. 

Je gaat enkel aankomen als je consequent meer calorieën eet dan dat je ze verbruikt. Je lichaam heeft geen klokje en het maakt dus niet uit dat je na 20:00 u nog iets eet. Sommige mensen kunnen wel minder goed slapen wanneer ze laat eten. Dit komt omdat hun lichaam veel energie steekt in het verbruiken van hun maaltijd. 

2. Als je zwanger bent mag je voor 2 eten

FABEL. 

Jammer genoeg moet je niet voor 2 eten als je zwanger bent. Het zou wel kei handig zijn, maar helaas. De behoefte tijdens het eerste trimester is 70 kcal extra, tijdens het tweede trimester 260 kcal en tijdens het laatste trimester 500 kcal (HGR 2019). 

3. Fruitsap bevat evenveel kcal als frisdrank

FEIT.

Fruitsap bevat veel suikers en weinig vezels. Op calorische waarde zijn frisdrank en fruitsap dus gelijkaardig. Bij fruitsap zal je nog iets meer vitaminen binnen krijgen dan bij frisdrank, maar dat is geen reden om fruitsappen te gaan drinken. Eet liever een gewoon een stuk fruit! 

4. Van brood word je dik

FABEL.

Van koolhydraten zelf ga je niet dik worden, maar eet je er te veel van, dan natuurlijk wel. Dat is hetzelfde als wanneer je te veel eiwitten of vetten gaat eten. Belangrijk bij brood is wel dat je even kijkt wat je er nu op doet. Is dat dagelijks choco, kaas of salami, dan moet je misschien eens nadenken om je broodbeleg aan te passen i.p.v. minder koolhydraten te eten. 

Hierbij een overzicht van de nutritionele waarde van koolhydraten, eiwitten en vetten.

KH = 4 kcal / g 
Eiwit = 4 kcal / g 
Vet = 9 kcal / g 
Alcohol = 7 kcal/g

5. Van citroensap val je af

FABEL.

Het zou kei gemakkelijk zijn dat we een wondermiddeltje hadden om snel gewicht te verliezen zonder dat we er eigenlijk echt moeite voor moeten doen. Maar, zo’n wondermiddel bestaat dus niet. Ook superfoods gaan ons niet helpen om gewicht te verliezen. Het blijft hetzelfde verhaal dat we gewicht gaan verliezen dat wanneer we meer calorieën gaan verbruiken dan dat we innemen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *